Kvintcirkeln
Kvintcirkeln är en grafisk representation av toner med kvartsintervaller (därav kallas den ibland för kvartcirkeln) uppställda i en ring. Tonerna följer samma intervallsteg medsols och motsols, vilket som sagt är kvartsintervaller som består av fyra tonsteg (se vidare intervaller för fördjupning).
Dur
Så här ser kvintcirkeln ut baserad på durtonarter:
Tonerna kan likaväl som på tonarter appliceras på ackord. Det går att spela tonerna som ackord i den ordning de är uppställda både med- och motsols:
Medsols: C – G – D – A – E – B – Gb – Db – Ab – Eb – Bb – F
Motsols: C – F – Bb – Eb – Ab – Db – Gb – B – E – A – D – G
Långa ackordföljder som dessa är knappast särskilt användbara i praktiken, men däremot är det vanligt att kortare sekvenser används. Du kan till exempel pröva följande ackordföljd där det ingår två sekvenser från kvintcirkeln:
G – C – C7 – Edim7 – E7 – A7 – D7 – G
I ackordföljden används flera dominanta septima-ackord och särskilt dessa låter bra i sekvenser i steg om kvartsintervaller.
Moll
Så här ser kvintcirkeln ut baserad på molltonarter:
Det första att lägga märke till är att tonerna är placerade på samma platser som deras respektive parallelltonarter; Am är parallelltonart till C och så vidare.
Även i detta fall kan tonerna appliceras som ackordföljder och på nytt kan dem spelas efter hur de är ordnade i cirkeln:
Medsols: Am – Em – Bm – F#m – C#m – G#m – Ebm – Bbm – Fm – Cm – Gm – Dm
Motsols: Am – Dm – Gm – Cm – Fm – Bbm – Ebm – G#m – C#m – F#m – Bm – Em
Övning med kvintcirkeln
Kvintcirkeln kan vara bra att ha som en referens vid träning av ackord. Du kan till exempel gå igenom olika ackordkategorier och spela ackorden efter hur de uppträder i cirkeln, både med- och motsols fungerar för det mesta lika bra.
Du kan också spela med omvändningar, vilket kan göras med små förflyttningar i kombination med kvartsintervaller. Vilket följande sekvens är ett exempel på:
Dmaj7 – Gmaj7/D – Cmaj7 – Fmaj7/C – Bbmaj7 – Ebmaj7/Bb osv.
Förtecken
En annan sak som gör kvintcirkeln till en användbar referens är att för varje steg (medsols) ökar antalet förtecken i tonarten tills de minskar efter att ”klockan 6” passerats, alltså F#/Gb. C dur (inget förtecken), G dur (ett förtecken), D dur (två förtecken) och så vidare.