Transponering
Att flytta ett musikstycke till en annan tonart kallas att transponera. Anledningen är att man vill byta tonart, men i övrigt behålla musikstycket identiskt.
Transponeringstabell
Tabellen visar alla möjliga sätt du kan transponera på. Om musikstycket från början är i tonarten C och ska transponeras till tonarten Db (dess) ska tonerna från första raden ersättas med dem i andra raden.
C | C# | D | D# | E | F | F# | G | G# | A | A# | B |
Db | D | Eb | E | F | Gb | G | Ab | A | Bb | B | C |
D | Eb | E | F | F# | G | Ab | A | Bb | B | C | C# |
Eb | E | F | Gb | G | Ab | A | Bb | B | C | Db | D |
E | F | F# | G | G# | A | Bb | B | C | C# | D | D# |
F | Gb | G | Ab | A | Bb | Cb | C | Db | D | Eb | E |
Gb | G | Ab | A | Bb | Cb | C | Db | D | Eb | E | F |
G | Ab | A | Bb | B | C | Db | D | Eb | E | F | F# |
Ab | A | Bb | B | C | Db | D | Eb | E | F | Gb | G |
A | Bb | B | C | C# | D | Eb | E | F | F# | G | G# |
Bb | B | C | Db | D | Eb | E | F | Gb | G | Ab | A |
B | C | C# | D | D# | E | F | F# | G | G# | A | Bb |
Korsförtecken (♯) och b-förtecken (♭) används om vartannat och är i sig själva utbytbara. För enkelhetens skull används inga dubbla förtecken.
Flytta ett stycke mellan dur och moll
Att flytta ett stycke från dur till moll är också möjligt. Det är mer komplicerat eftersom det inte enbart handlar om att skifta bokstäverna för tonerna symmetriskt som i transponeringstabell ovanför och det är svårt att visa samtliga möjligheter i en tabell.
I stället kan du använda följande tabeller för detta (samtliga tonarter är inte medtagna, men du kan säkert räkna ut tillvägagångssättet).
Följande tabell
visar alla tolv toner som kan inbegripas då ett stycke flyttas mellan C dur och A moll.
C | C# | D | D# | E | F | F# | G | G# | A | A# | B |
A | A# | B | C | C# | D | D# | Em | F | F# | G | G# |
Följande tabell visar alla tolv toner som kan inbegripas då ett stycke flyttas mellan F dur och D moll.
F | Gb | G | Ab | A | Bb | B | C | Db | D | Eb | E |
D | Eb | E | F | Gb | G | Ab | A | Bb | B | C | Db |
Slutligen ett exempel hur ackorden i ett musikstycke kan flyttas från en dur-tonart till en moll-tonart.
G | Am7 | Bm | C | D7 | Em9 | F#dim |
Dm | Em7 | F | Gm | Am7 | Bbm7 | C#dim |
Det sista exemplet är begränsat till diatoniska ackord.
Hur man läser noter