Hur du spelar ackord med många toner
Efter du lärt sig de vanliga ackorden med tre och fyra toner går det att fortsätta med ackord där fem eller ännu fler toner ingår.
I ackorddiagrammet nedan kan du se hur ackordet G9 ser ut.
Att spela ackordet enligt diagrammet är dock inte särskilt lätt eller smidigt. Hur ska det då spelas?
Det finns faktiskt flera sätt att ta sig an ackord med många noter:
- Du delar upp ackordet och spelar det med båda händerna.
- Du utelämnar en eller flera noter (detta görs inte godtyckligt, läs mer nedan).
- Du använder sustainpedalen (forte) och spelar ackordet i två omgångar.
Det första alternativet är inte mycket att orda om. Genom att använda båda händerna kan du lätt använda ackord som G9 och andra då du kompar.
Det vanligaste sättet är förmodligen att låta bli att spela några av tonerna. Om du spelar solo kommer det till att börja med inte låta särskilt bra om du spelar fem toner i form av ett ackord plus meloditoner (om du spelar 11- och 13-ackord kommer du uppleva dissonans ifall du inte avlägsnar vissa toner). Ett annat skäl är ackordets otymplighet när det innehåller fler än fyra toner.
I G9-ackordet som visas på bild nummer 1 kan du till exempel utelämna D-tonen helt och sedan flytta A-tonen en oktav lägre så att du spelar enligt bild 2:
1.
2.
Idén bakom är att den eller de toner som betyder minst ljudmässigt utelämnas. Ofta är detta kvinten. Ibland utelämnas rentav grundtonen, vilket kan ske om pianisten spelar med andra musiker och till exempel bassisten spelar grundtonen i stället.
Det sista alternativet av de som nämndes ovan är en aning udda. Först spelar du till G-tonen och sedan förflyttar du direkt handen och spelar resterande toner medan du hela tiden håller nere sustainpedalen.