Ackordföljder
Pianoackord kan kombineras i sekvenser som bildar ackordföljder. Sätten att skapa ackordföljder är många och några vanliga metoder ska förklaras i denna genomgång.
Det är vanligt att skapa ackordföljder som baserar sig på en tonart. Detta innebär att tonerna som utgör ackorden samtliga ingår i tonarten. De tre exemplen nedan matchar tonerna i tonarten C:
1. C - Em - Am - F - G
2. C - F - Am - G7
3. Cmaj9 - Am7 - G7 - Em7
Dessa exempel är tänkta som delar av ackordföljder, vilka skulle kunna ingå i en låt eller dylikt. I regel så slutar ackordföljden med det ackord vars grundton är likadan med tonartens. Därför skulle exempel 2 ovan kunna se ut så här i ett mer praktiskt utförande: C - F - Am - G - C - F - Am - G7 - C (lyssna på ljudexemplet nedan).
Ackordföljden kan också baseras på en molltonart. Exempel på ackordföljder i tonarten E moll:
1. Em - C - D - G
2. Em - Bm - C - D7 - G
3. Em - Cmaj7 - Bm7
Ibland förekommer ersättningsackord av olika slag som inte följer det förväntade. Till exempel kan ackordet vars grundton motsvarar durskalans fjärde ton ändras från dur till moll. Exempel på detta:
1. C - G - Fm - C
2. A - E - Dm - A
En variant på detta är att låta det fjärde ackordet övergå från dur till mot enligt:
1. C - G - F - Fm - C
2. A - E - D - Dm - A
Blues och jazz
I musikstilarna blues och jazz är det vanligt att kompositionen är baserad på en viss struktur. Två sådana strukturer är 12- och 16-takters blues respektive jazz.
12-taktersstrukturen är den vanligaste för blues och ett exempel kan se ut så här:
C7 | F7 | C7 | C7 |
F7 | F7 | C7 | C7 |
G7 | F7 | C7 | C7 |
Varje ruta i tabellen motsvarar en takt. Strukturens ordning är från vänster till höger för varje rad och kan skrivas ut enligt C7 – F7 – C7 – F7 – C7 – G7 – F7 – C7. Nedan följer ett ljudexempel på hur dessa ackord skulle kunna spelas. Lär dig mer blues på piano.
I jazz brukar det handla om mer komplexa ackordföljder. 12-taktersstrukturen är vanlig även inom jazz och ett exempel kan se ut så här:
G7 | C7 | G7 | Dm7 G7 |
Cmaj7 | F7 | G7 | Bm7 E7 |
Ebmaj7 | Am7 D7 | Bm7 Bb7 | Am7 Ab7 |
Ljudexemplet visar hur dessa ackord skulle kunna spelas i jazzstil.
Det är vanligt med ersättningsackord inom jazz och den som spelar är fri att använda dessa. Med detta menas att exempelvis Cmaj7 kan spelas som Cmaj13, Am7 kan spelas som Am11 och så vidare. Det väsentliga är att ersättningarna sker inom samma ackordkategori (helst ska de även vara diatoniska), och därför fungerar det mindre bra att ersätta Cmaj7 med exempelvis C9.
Du kan hitta ackorddiagram på denna sida via huvudsektionen för ackord.
"Voice leading"
Det finns ingen standardiserad svensk översättning för det engelska voice leading (möjligen stämföring), men vad det handlar om är att arrangera ackordföljder på ett sätt där övergångarna sker smidigt och stilfullt. En form av stämföring med sekvenser av ackord och som inte minst är vanligt inom jazz.
Ackordföljden Dm7 - G7 - Cmaj7 kan arrangeras till
Dm7 - G7/D - Cmaj7, vilket är ett exempel på voice leading. Övergången från Dm7 till G7/D sker utan att bastonerna i ackorden flyttas.
Se även Komp med ackord.